fredag 8 april 2011

Piggelin

Idag känns allt så mycket bättre!
Jolie är mycket piggare och leker och får behålla allt jag gett henne! Aptiten verkar komma tillbaka också. Hon har ätit välling, smörgåsrån, yoghurt, banan och lite pyttipanna idag. :)

Igår var nog kulmen på sjukdomen. Hon var så dålig igårkväll att vi bestämde oss för, efter samtal med bvc, barnmottagningen och primärvårdsjouren, att vi skulle åka in med henne.

Vi fick träffa en väldigt bra läkare. Han undersökte henne efter tecken på uttorkning, vilket hon inte var än, antagligen på grund av mitt ihärdiga trugande med vatten och vätskeersättning. Han berättade att så länge hon hade viljan att dricka själv så gav de bara vätskeersättning. Han frågade om vi ville blir inlagde men vi tog beslut om att åka hem. Kändes som Jolie skulle känna sig tryggare hemma och vi kunde ändå göra samma sak som de tänkte göra hemma. Han gav lite tips och råd hur vi skulle göra. Lite men ofta var a och o, men det visste jag ju redan. :)
Han berättade även att vi skulle undvika att ge söta saker eftersom det är laxerande...konstigt nog hade vi fått exakt motsatt information från vår bvc sköterska vilket är sjukt störigt eftersom Jolie aldrig fått smaka på socker innan hon blivit sjuk (gav ju saft) för jag har tyckt det varit onödigt att ge henne ett sockerberoende såhär tidigt, det är ju bara dåligt med socker och det tillför ingen bra näring eller inga vitaminer eller mineraler, bara ett beroende och barn som äter mycket socker blir över-aktiva. Som tur är tyckte hon saft var jätte äcklig, antagligen för att hon inte är van vid socker.
I alla fall så vi åkte hem och fortsatte truga på med vatten, vätskeersättning och välling. Blev en jobbig natt för när hon vaknade skulle jag ge välling och det tog ju väldigt lång tid att ge bara en flaska. Vi skulle ge klunkvis i 90 sekunders intervall. Hon vaknade 2 ggr under natten och det tog sin lilla tid att ge henne på det viset, men det fungerade väldigt bra för hon fick behålla allt. Hon blev väldigt arg och frustrerad när jag tog bort flaskan hela tiden, hon trodde väl att jag var stygg och retades med henne.

Idag har hon en massa energi och leker och hittar på en massa bus som vanligt! :)
Känns väldigt skönt att det verkar ha vänt nu!
Ikväll ska jag göra hennes favoriträtt :) Pannkaka!

Lägger upp några bilder från sjukdomstiden:

Illamånde (just kräkts, syns på klänningen)

Morgonmys med Nallen

Ligger och leker... :(

Blek, trött och sjuk i mammas famn

Inge pigg alls :(

Jolie och pappa lägger pussel i väntan på läkaren


Dagens bild! Jolie äter lite pyttipanna! :)

1 kommentar:

  1. tack så mycket!! jag kan fan inte sluta titta på bilden på varga, älskar den verkligen. är otroligt nöjd med designen! man är glad att man har vänner som är grym. :) Hoppas att det går framåt hemma hos er.. :) puss o kram!

    SvaraRadera