tisdag 28 december 2010

ADHD av tv tittande?


Min bror hade läst en artikel om att man inte ska låta barn under 2 år titta på tv för det ökar risken för adhd.
Så jag googlade efter artikeln för att jag ville läsa själv.
Nu har jag bestämt att Jolie inte får titta på tv mer. Vill inte riskera att hon får adhd. Det gjorde inget om de tittade på någon enstaka bolibompa, men inte flera timmar per dag eller varje dag.
Att det ökade risken för adhd berodde på att små barns hjärnor är under utveckling och de klara inte av de snabba bildväxlingarna.
En del säger att detta är skrämselpropaganda för föräldrar, men jag tror inte att en känd forskare och pediatriker som Hugo Lagercrantz skulle riskera sin trovärdighet och sitt rykte för skrämselpropaganda.
Visserligen kan tidningarna rycka saker från sitt sammanhang också, men som sagt tänker jag inte riskera något. :) Tv är inte så viktigt :D! Vi har de precis lika bra ändå och Jolie gillade ändå bara när det var musik, så vi kan lyssna på musik i stereon istället.
De som vill läsa artikeln själv kan gå in här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar