måndag 15 augusti 2011

15 månader

Igår blev min lilla prinsessa 15 månader!
Hon är ju faktiskt ingen liten bebis längre utan ett jätte duktigt barn!

Hon har blivit väldigt duktig på att prata och säger 3-ords-meningar.

Jolies ordförråd består av dessa ord:
Tack
hej
nej
nänä
gunga
bada

sko
kaff (kaffe)
apa
bi
fluga
kaka
macka
ärta
gurka
blomma
pippi
anka
ko
Kirsch
Vovve
kisse
städa
läsa
äta
vila
trött
lelle (betyder välling)
vad hände (gör även handgester till detta)
borta (handgester också)
flaska
docka
bil
Tutte (napp)
Nenna (snuttetrasan)
blja (blöja)
kissa
är
titta
där
mamma
pappa
Bua (betyder morfar tydligen)
Bobbe (Robins smeknamn sen han var en plutt)
Nenne (Hannes)
Gocke (Jocke)
Ninna (Linda)
babblannn (babblarna=hennes favorit video)
lampa
klocka
näsa
öga
panna
namnam (allt som är gott)
Tåg
Coco (karaktär i chuggington)
tut tut
nalle

Jag vet att jag har glömt typ massor med ord men nu orkar jag inte komma på fler hihi.

Hon förstår väldigt mycket mer än hon kan säga och förstår vad man menar om man ber henne om nåt, tex om man ber henne hämta något.
Hon kan klä av sig lite själv och försöker ta på sig tröjor själv, men det går sådär.
Hon äter helt själv med sked och kan dricka ur glas, men vi väljer att ha pipmugg eftersom hon kan helt plötsligt få för sig att hälla ut allt över hela tallriken.
Hon halvspringer mer än hon går. Hon klättrar på allt.
Hon älskar ruschkanor och gungor.
Hon är väldigt lugn (för det mesta) och tycker om att läsa och mysa. Hon är för det mesta glad.
Hon tycker om att pussas och kramas.
Väldigt bestämd och visar verkligen när nåt inte gått som hon tänkt eller om hon inte får som hon vill!
Hon är väldigt matglad och få saker ratar hon.
Sover hela nätter och en vila per dag.
Hon har 4 ½ tänder och ytterligare en på väg. Har blonda korkskruvar i hela håret.
Hon är underbar och det bästa jag har! :)


Obs! Detta inlägg är för mig och att kunna titta tillbaka och inte för att skryta över mitt barn. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar